21 juli 2025

Ghezlane, een vertrouwd gezicht op basisschool Al Ghazali

Sinds het begin van het afgelopen schooljaar is Ghezlane actief op basisschool Al Ghazali in Rotterdam. Als gezinsnetwerker is zij inmiddels niet meer weg te denken van de school. Ze is drie dagen per week op locatie aanwezig en heeft ze bijna tweehonderd ouders ondersteunt en onderhoudt contact met ruim tachtig gezinnen, van de in totaal 277 gezinnen op school.

Er zijn dagen dat ik van begin tot eind bezig ben,” zegt Ghezlane. “De hulpvragen zijn groot. Ouders willen de Nederlandse taal leren, kampen met armoede of zoeken ondersteuning in de opvoeding. Het is mijn taak om hen op weg te helpen.

Een taalbrug

Ghezlane groeide op in Frankrijk, studeerde aan de universiteit en verhuisde in 2006 naar Nederland. Ze volgde een intensieve taalcursus om zich de Nederlandse taal eigen te maken. Inmiddels spreekt ze vloeiend Nederlands, Frans en Arabisch, wat haar werk als gezinsnetwerker enorm versterkt. “Meertalig zijn is echt een kracht,” legt ze uit. “Ik kan ouders in hun moedertaal geruststellen en hen tegelijkertijd motiveren om Nederlands te leren.”

De ondersteuning die Ghezlane biedt is veelzijdig: van opvoedondersteuning tot hulp bij administratieve aanvragen zoals voor bijzondere noden of het lekker geven fonds. “De administratie houdt nooit op,” lacht ze. “Maar het hoort erbij.”

Ze werkt samen met organisaties als Living Room. Zo heeft ze 34 gezinnen kunnen doorverwijzen naar huiswerkbegeleiding en activiteiten. Door hen te verwijzen naar taallessen bij Alsare, leert ze hen zich beter uit te drukken. “Presenteren, jezelf voorstellen, dat kan spannend zijn. Maar ik zie ouders groeien.”
Ze houdt alles goed bij, van afwezigheid tot nazorg, en is een vaste schakel geworden tussen school en gezin.

Ook buiten school is Ghezlane zichtbaar. Ze is betrokken bij taalactiviteiten in Spangen en organiseert twee keer per week Nederlandse les voor ouders, afgesloten met een certificaat.

We houden rekening met culturele gevoeligheden, zoals het apart aanbieden van lessen voor moeders en vaders. Dat maakt een groot verschil.

Vertrouwen

“Mijn eerste afspraak op school was heftig: een situatie met huiselijk geweld. Ik was erg geraakt. Maar je leert om professioneel te blijven en onderscheid te maken tussen werk en privé. Je groeit daarin,” vertelt ze open. “Gelukkig zijn er pedagogen van Team Toekomst waar ik altijd terecht kan voor advies. Ik voel me nooit alleen.”

Ze voelt zich gesteund door de ouders en ervaart wederzijds vertrouwen. “Ik ben blij dat ze mij volledig vertrouwen. We zoeken samen naar oplossingen.”

Aan het eind van het schooljaar organiseerde Ghezlane een afsluiting met ouders. Wat begon als een eenvoudig idee, een koffieochtend, groeide uit tot iets bijzonders. Terwijl eerdere activiteiten nauwelijks bezoekers trokken, kwamen dit keer 62 moeders opdagen. “Ouders bedankten mij en waren blij om me te zien, omdat ik een vertrouwd gezicht voor hen ben geworden. Zo zie je dat persoonlijk contact echt werkt.”

Volgend schooljaar wil ze koffieochtenden structureel oppakken. Deze momenten worden laagdrempelig, met ruimte voor kennismaking en gesprekken. “Soms hebben ouders behoefte aan privacy. Een rustige plek op school waar ze zich welkom voelen is belangrijk. Een ouderkamer, maar dan echt uitnodigend.”

Ghezlane laat zien dat echte betrokkenheid deuren opent. Ze bewijst dat ouderbetrokkenheid niet begint bij formulieren of bijeenkomsten, maar bij mensen. Bij luisteren, vertrouwen en er zijn.

Er zijn geen grenzen aan wat je kunt doen. Alles wat ik doe, doe ik met liefde. Want ik hou van dit werk.